Boktips!

 
Hej hallå! nu är jag ute i europa och hare gött. Förhoppningsvis läser jag just nu på ett kafé i Berlin eller kanske på ett tåg som precis just nu är mellan två städer som skyltarna vi passerar är på ett främmande språk. 
 
 
För ett par veckor sedan läste jag äntligen ut självbiografin I'm Malala. Jag köpte boken i London men, sedan jag gick med i bokklubben sen jag kom hem från England har jag bortprioriterat boken. 
 
 
Boken I'm Malala handlar om just Malala som stod upp för rätten till tjejers utbildnind och blev just för sina åsikter och kamp skjuten i huvudet av en Taliban. Mala har fårr nobel fredpriset och är nog bland de coolaste kvinnorna i den här världen. 
 
Här är en kort sammanfattning av boken från Bokus: När talibanerna tog kontroll över Swatdalen i Pakistan vägrade en ofattbart modig flicka att låta sig tystas. Malala Yousafzai stred för alla flickors rätt till utbildning, vilket tisdagen den 9 oktober 2012 var nära att kosta henne livet. Malala var på väg hem då skolbussen stoppades av beväpnade talibaner. Hon sköts i huvudet på nära håll och det var få som trodde att hon skulle överleva. Bokens titel är svaret på den fråga talibanerna ställde då de klev på bussen: Vem är Malala?
 
Vilken kämpe och hjältinna. Läs läs läs!
 
 
Translation; I have read I'm Malala. Super tip to you from me!



0 kommentarer