"Now is good"

När jag började att se filmer med Dakota Fanning kom jag över Now is good. Filmen är baserad på ungdomsromanen som jag läste i högstadiet. Kom ihåg att det var första gången jag kom över en bok om cancer och döden.
 
Dakota Fanning spelar den cancersjuka Tessa som bestämde sig för att avbryta sin cellgiftsbehandling och gör en bucket list med alla saker som hon vill göra innan hon dör.
Springnota, stjäla i butik, se solnedgång och soluppgång under samma dygn, ha sex osv. Sen att hon träffar en hunk som är loveable står inte på listan men, är hela storyn egentligen och jag dör vad fin kärlekshistoria.
 
Utöver kärleks storyn visar filmen ett perspektiv utifrån hur utomstående kan reagera med en nära som har drabbats av en dödlig sjukdom. Det här gör det också så otroligt jäkla fint när man får se ur flera olika perspektiv hur det kan vara. Mamma, kompis, pappa och bror i det här fallet.
 
 
 
Det finaste är ändå uppriktigheten som Tessas lillebror ger henne.

Vet att jag missbrukar ordet så himla fint men, alltså den här filmen är det. Rakt igenom. Kanske för att uppriktigheten blir så påtaglig när Tessa handlar och agerar exakt efter vad som är bäst efter hennes förutsättningar. Det finns inte tid för kärleksspel mellan paret och likaså inte heller att förlora tid på olika familj bekymmer. Allt ska redas ut. Lufta och skrikas ut. Alla känslor på en och samma gång.
 
En annan sak som är bäst med filmen är att den utspelar sig i England och i en utav världens vackraste kuststad Brighton. Havet och piren får stå i centrum flera delar av filmen.
 
Se se se! om inte det budskapet har gått fram.
 
 
Translate: Some weeks ago I watched the film is good now. It's based on the novel before i die. The film is basically about Tessa who has cancer and before she gets sicker she does a list of items that she wants to finish before she dies. Over all overwhelmed by sadness, while stunned by the beauty at the same time. Plz watch this film!



 
 
1 kommentar
♀ PEACE REV ♀

Inte sett den, men efter detta inlägg så ska jag ta och se den!^^

Svar: Ja! Gör det!! :)
Alexandra Andersson