Berlin del 3 - tågluff

I Berlin bor Claudia som jag gick i samma klass som i London. Hon hade lördagen ledig och kunde visa mig och Lisa bästa sushistället i stan samt delar av friedrichshain. Så himla himla skönt att ha någon som kan staden ibland då man är trött på att kolla karta prick nästan hela tiden OCH så himla fint att se henne igen. Vi kunde prata lite interna-london stories och försvinna bort till allt som hände 2014.

Vi tog tunnelbana till friedrichshain och gick och gick. Kollade secondhands och tog fotografier.

Vid ett ställe ringlade sig en kö långt ut på gatan från butiken. Vi blev nyfikna och såg att hemgjord glass gjordes och sprang dit och åt citronglass med kokos och någon fruktig-glass-smak med toppning. holy heaven!

Dag 4 var det dags att ta sig iväg igen och nu till Amsterdam. Fylla i interrailkortet korrekt och leta platser var en vana nu efter 4 tåg plus massa byten där i mellan städer och land.

och såklart det mest obligatoriska.  Vad som gjordes på tåget förutom de första tjugo minutrarna när man ville prata om allt som man såg fram emot i nya staden som väntade några timmar bort var det läsning eller sömn som gällde.

Är helt frälst i Berlin. Jag sammanfattade det alltid som en uppdaterad verision av Stockholm. Älskade det verkligen! Dels för att jag tror vi bodde i den bästa delen av Berlin, öst och där vi hade barer, resaturanger, vatten och människor som bara var helt fantastiska.

Transalation: last picture from Berlin. I met Claudia!! we were classmates in london and it was perfectly timing,
she had the opportunity to show Lisa and I the best sushi place in Berlin and some places in friedrichshain. Love love love Berlin!

0 kommentarer

Berlin del 2 - tågluff

Dag två i Berlin var tanken att vi skulle hyra cyklar och på de besöka platser runt om i innerstaden. Dock så var alla cyklar uthyrda så vi fick ta U-bahn till alexander platz och gå där ifrån till platser runt omkring. Vi gick lite vilse ett tag och fick prata med hm, vad ska jag kalla honom, torn-kille. Vi hade hamnat nedanför ett utkikstorn som var placerat prick mellan östra berlin och västra berlin. Där alltså berlinmuren hade skillt sidorna åt. Han förklarade pekade och visade oss sedan vart vi hittade berlinmuren som i det här fallet inte bestod av någon graffiti eller någon målning på.

men först hade vi faktiskt hamnat här. En minnesplats som tillängnas all judar som dog under andravärldskriget. Platsen består av 2711 pelare som är i olika höjd. Under marken finns ett underjordiskt museum som bla. har en lista på alla namn som man vet blev mördade. Tung stämning rådde kring platsen. Inga ord kan ju beskriva frustationen alla känner kring det fruktansvärda hemska hatet.

bortset från minnesplatser och berlinmuren gick vi runt på gator och skyddade oss under tak när det regnade och skrattade när vi såg de här susa förbi kolla bild här

Annars så åt vi frukostar som serverade ostbrickor eller gick och dansade på klubbar som berghain.

3 kommentarer

Berlin del 1 - Tågluff

Berlin hörrni! älskade det. Så himla mycket. Staden, atomsfären, människorna och att äta falafel såklart. Kom dit efter att ha dansat i en lägenhet tills åtta på morgonen och gick från efterfesten till Prags tågstation. Fyra timmars sömn på tåget och sedan så var vi redo att omfamna Berlin och ytterliggare ett nytt hostel.

Trots den enorma tröttheten sminkade vi bort de svartapåsarna under ögonen och tog kartan under armen och gick ut i en ljummen kväll i Berlin.

Vi gick och gick. Passerade en fotoautomat. 1 euro och fyra bilder senare.

Vi var så trötta men, samtidigt så lyriska. Vi pratade i mun på varandra och försökte bearbeta allt som hade hänt i prag. Vi gick runt bland gatorna där vi hade vårat hostel i Kreuzberg och tillslut satte vi oss ner vid vattnet och längst delar av berlinmuren för att vila kropp och knopp.

Allt detta var bara så magiskt. Gatukonst, vegetariska resturanger runt varje hörn, läsa kartor på tyska och att veta prick ingeting om vad Berlin skulle erbjuda oss i tre dagar.

Translation; Berlin. The first night in Berlin. We were really tired after no sleep and to much fun the night and day before in prague but still too eager to find out what Berlin's streets and resturant's had to offer. We stayed in Kreuzberg (east of Berlin). I loved Berlin!